Silke Huysmans, Hannes Dereere & rekto:verso

    11/05  | 19:30 - 21:00

EN

Gratis toegang (na de voorstelling)
Met: Silke Huysmans, Hannes Dereere, Benoit Dhondt, Christine Rufener
Moderatie: Wouter Hillaert
In samenwerking met: rekto:verso
Met de steun van : Sabam for Culture

Waarheen met het EU-migratiebeleid? Verschillende politici, waaronder voormalig staatssecretaris Theo Francken, spraken al hun interesse uit voor het Australische model, gebaseerd op een streng pushback-beleid met offshore detentiecentra. Zo is er Nauru, een eiland waar sinds 2013 talloze vluchtelingen zijn opgesloten in - volgens Amnesty International - 'verwoestende omstandigheden'. Wat zegt dat over onze hedendaagse visie op migratie? En staat het EU-migratiebeleid daar nog zo ver van af? 

Dit gesprek brengt een ooggetuige van Nauru samen met een Europees migratiespecialist, én met Silke Huysmans en Hannes Dereere, makers van de voorstelling Pleasant Island op het festival. Met hen zoomen we in op de onderbelichte realiteiten van het migratiebeleid in Australië en Europa. Waar de omgang met vluchtelingen steeds meer een (export)business blijkt te worden, graven hun getuigenissen en beschouwingen terug naar de menselijkheid achter de nieuwsbeelden. Wat zijn de jongste ontwikkelingen in het internationale ‘migratiemanagement'? Wat gebeurt er in onze naam aan én voorbij de grenzen van Europa? Welk verschuivend mens- en wereldbeeld schuilt daarachter? Eén ding is duidelijk: noch in Nauru, noch in Europa staat migratie los van allerlei andere economische, culturele en juridische ontwikkelingen in de wereld.    

Zie ook: Silke Huysmans & Hannes Dereere, Pleasant Island

De jonge Brusselse theatermakers Silke Huysmans en Hannes Dereere vertrekken in hun werk vanuit concrete situaties, gebeurtenissen of plaatsen die een brede thematiek in zich dragen. Wat het duo kenmerkt, is de manier waarop ze onderzoek voeren aan de hand van wetenschappelijke research, interviews en veldonderzoek. Silke studeerde in 2013 af aan de dramaopleiding van KASK School of Arts in Gent. Hannes behaalde in 2012 zijn diploma Theaterwetenschappen aan UGent. Na hun studies realiseerden ze verschillende in situ projecten, waarbij ze een sterke interesse ontwikkelden voor documentaire-elementen binnen het theater. In 2016 namen ze met hun eerste voorstelling Mining Stories een volgende stap in dit onderzoek. In deze voorstelling onderzoeken ze de impact van een recente mijnramp in het zuiden van Brazilië, de streek waar Silke is opgegroeid. Getuigenissen die ze verzamelden aan de hand van fieldrecordings, worden in Mining Stories samengebracht op scène als een theatrale, meerstemmige analyse waarmee de kaalslag van de ramp in kaart wordt gebracht. De voorstelling ging in première op het Bâtard Festival in de Beursschouwburg in Brussel, werd geselecteerd voor Circuit X en toert momenteel in zowel binnen- als buitenland. Silke Huysmans & Hannes Dereere zetten hun eerste stappen bij de Brusselse Kunstwerkplaats Pianofabriek en het Bâtard Festival. Pleasant Island, hun tweede voorstelling die in mei 2019 op Kunstenfestivaldesarts in première gaat, is de eerste voorstelling die wordt gecreëerd onder de vleugels van het Gentse kunstencentrum CAMPO. Ook in de toekomst zullen ze in Brussel door Pianofabriek en Beursschouwburg worden ondersteund. 

Benoit Dhondt is begonnen als jurist rond "Project Detentie" bij het Belgisch Comité voor Hulp aan Vluchtelingen. Sinds 2012 is hij advocaat gespecialiseerd in migratierecht en vluchtelingenrecht bij Antigone Advocaten. Sinds 2014 is hij als praktijkassistent verbonden aan de Migration Law Clinic van de Universiteit Gent.

Dr. Christine Rufener is een klinisch psychologe die de laatste drie jaar voor Artsen zonder Grenzen met vluchtelingen heeft gewerkt in Myanmar, Griekenland, Noord-Afrika en Nauru. Voorafgaand aan Artsen zonder Grenzen specialiseerde ze zich in de implementatie van evidence-based psychologische behandelingen voor mensen met ernstige en chronische psychische aandoeningen.

Wouter Hillaert (1978) is germanist/scandinavist en theaterwetenschapper. Hij schreef 15 jaar als freelance theatercriticus voor De Morgen en De Standaard. Vandaag gaat zijn energie vooral naar rekto:verso (als kernredacteur) en houdt hij zich onledig met redigeren, modereren, lesgeven. Sinds 2014 trekt hij ook mee de burgerbeweging Hart boven Hard.

Back to top